Författare berättar

Att skriva böcker har stärkt hans varumärke

Av Nina Jansdotter
Fotograf Mattias Vogel

Max Söderpalm, som är säljcoach, släpper nu sin tolvte bok. Denna gång har han tagit sig an det aktuella temat AI och försäljning. Här delar han med sig om hur han gör för att vara en så produktiv författare och vad han tycker att det ger hans varumärke att lägga tid på bokskrivande.

 Att skriva böcker har blivit som en vana för Max. Det handlar om att han sätter sig in i ett område som intresserar honom och han lär sig då nya saker. Sedan knyter han ihop den nya kunskapen med sådant han redan kan. Det är då det blir en intressant mix menar han.
– I detta fall med boken om AI och försäljning, som jag släpper nu, så handlar det om att jag lärde mig mycket om artificiell intelligens, som är något abstrakt för de flesta. Sedan kopplade jag ihop det med gammal hederlig försäljning och så blev detta en ny vinkel, som ligger bra i tiden.

Att publicera en bok bygger en företagares eller en experts personliga varumärke på ett effektivt sätt, enligt Max erfarenhet. Han berättar att efter att han hade släppt sin första bok, så kunde han ju ungefär samma saker inom försäljning, som han kunde efter boksläppet. Men det häftiga var att fler människor började kontakta honom efter att de hade läst boken, eller hört talas om den. Han fick många fler förfrågningar från företag, som ville att han skulle komma till dem och träna deras säljkår än tidigare. Böckerna har även givit honom uppdrag utomlands.
– Jag åkte till och med till Ryssland och pratade om den boken en gång, därför att en  rysk dam på ett företag där hade läst den engelska versionen. Jag fick åka dig och prata om boken i tre dagar, vilket var en väldigt spännande upplevelse.

Hur frigör du tid för att skriva?
– Jag tror inte egentligen det handlar så mycket om tid. Jag tror att det mer handlar om låsningarna man har inför att skriva. Att det kommer upp tankar om att man inte kan.

Vad Max brukar fråga då istället är, tror du att du skulle kunna skriva tio stycken kapitelrubriker? Det brukar de flesta kunna. Nästa fråga blir om de kan lägga dessa rubriker i någon form av logisk ordning. Även då brukar svaret bli ja. Inledningen, det har man först och sen så har man någon typ av slutsats och sammanfattning på slutet. Ungefär som när man skriver en uppsats på gymnasiet eller på universitetet.
– Sedan sätter man underpunkter under varje. Sedan är det bara att börja fylla på med text undan för undan och du är igång och skriver.

Ett annat knep, som Max vill dela med sig av är att skriva det första som kommer upp i huvudet, utan att du bryr dig om att det är bra eller inte. Det ska ändå redigeras flera gånger under vägens lopp.
– När jag skriver något så vet jag att sedan kommer detta redigeras tre gånger av mig själv och två gånger av en redaktör. Sedan kommer texten tillbaka till mig för korrekturläsning och sedan ska redaktören godkänna det så det blir sju gånger med uppdateringar. Så nog sjutton kommer det att vara bra när det är klart. Så behöver du tänka för att komma igång med ditt skrivande från första början.

Boken AI och försäljning har han självklart delvis skrivit med hjälp av just artificiell intelligens. Ett kapitel i boken pratar han in samtidigt som han tittade ut genom fönstret över floden Themsen. Han bodde i London under den tiden då han skrev boken.
– Samtidigt som jag pratade in innehållet så sneglade jag på skärmen och där kom orden som jag pratade in. Det var en helt fantastisk upplevelse, säger Max entusiastiskt.

Boken kommer senare ut även på engelska, fortsätter han. Numera är det bara att trycka på en knapp i Google translate och så finns den på engelska. Visserligen ett råmanuskript, som behöver rättas flera gånger.  Men som han nämnde tidigare , så behöver en redaktör ändå gå igenom manuset och det hade man behövt göra även om han hade haft vilken översättningsbyrå som helst, menar han. Här kan AI spara mycket tid och pengar för alla som jobbar med skrivet material.

Varför behöver företagare sätta sig in AI?
– Jag tror att det kommer vara en stor skillnad om några år. Företag som har satt sig in i AI och kommer att upptäcka hur det kan förenkla administrationen i företaget, hur det kan ge merförsäljning i webshopen och hur det kan förbättra träningen av säljkåren, med mera.

Om du lär dig grunderna här nu och hänger med när denna utveckling är i sin linda så kommer du att se en stor skillnad på ditt företags eller din organisations konkurrenskraft om fem år, det kan jag garantera, avslutar Max Söderpalm med eftertryck.

Gästkrönikör

Webbtidningen Allt om skrivande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap. Åsikterna i krönikan/artikeln är skribentens egna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.