Författare berättarMarknadsföring

Nå framgång på sociala medier som författare

Av Johanna Järvstråt
Foto Stefan “Steff” Granström

Genom att känna sina medium kan du nå framgång i ditt författarskap på ett effektivt och roligt sätt tror Magnus Jahnsson. Magnus Jahnsson är själv författare, och en av hans främsta kanaler är sociala medier.

Magnus JahnsonMagnus Jahnsson befinner sig på sociala medium så som LinkedIn, Facebook och Twitter, där han för och skapar dialog med sina läsare samt nätverkar och säljer in sin bok.

– Än så länge är jag inte så aktiv på Twitter eftersom att jag inte kommit in i att vara så kortfattad, men är något jag får försöka lära mig helt enkelt, säger Magnus.

Att anpassa budskap efter kanal
Magnus lägger en stor betoning vid ordet lära. Det är genom att lära känna mediumet som du når framgång med att leverera ditt budskap, och varje medium är olikt det andra.
– Jag använder mig främst av Facebook och LinkedIn i mitt författaryrke, men jag använder dem på olika sätt, berättar han.

Facebook använder Magnus för att komma närmre sina läsare, medan LinkedIn snarare används för de lite mer strikta affärerna; här nätverkar han med affärskontakter och berättar om erbjudanden kring hans böcker till företag.
– Det kan handla om att jag ger mängdrabatt till läkemedelsföretag eller föreslår min bok som en julklapp till de anställda, förklarar Magnus.

Tänk på att ge och ta
Facebook är dock det medium som Magnus känner sig mest hemma i. Där får han, precis som i sitt författarskap, uttrycka sig på ett personligt sätt.
– Det fina med Facebook är att man får sådan oerhörd feedback nästan på direkten, fortsätter han.

Men det är inte bara om hans bok allting kretsar kring utan även andra aspekter läggs in i Magnus användning av sociala medier. Som exempel är han med i författargrupper där man kan interagera med andra författare. Han länkar dessutom, på sin egen sida, relaterade händelser till det han skriver om.
– Det är viktigt att dela och vara aktiv även på andras sidor; om du delar och interagerar med andra kommer även andra att göra det för dig. Du blir en del av Sveriges författar-community på ett helt annat sätt, avslutar Magnus.

Sammanfattningsvis…

1.      Lär känna dina medium

2.      Anpassa budskap efter kanal

3.      Dela och samtala med andra, för en dialog och var generös! Det vinner du på i längden.

Gästkrönikör

Webbtidningen Allt om skrivande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap. Åsikterna i krönikan/artikeln är skribentens egna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.