Bokutgivning

Etablerat kontra eget förlag

En vanlig föreställning som många människor har, är att författare tjänar massor av pengar på sina böcker. Sanningen är att du behöver vara Jan Guillou eller Camilla Läckberg för att tjäna de riktigt stora pengarna. De flesta författare kan inte leva på sitt skrivande utan blir rika på det som händer efter publiceringen. De tjänar pengar på föreläsningar och andra uppdrag som de får just för att de publicerat en eller flera böcker.

DSC02750Bland de etablerade förlagen finns det tre kategorier. De största på marknaden som t ex Bonniers och Nordstedt ger i regel författaren omkring 20 % av försäljningspriset till bokhandeln. Exempelvis en bok som i bokhandeln kostar 200 kr säljs av förlaget till f-pris (förlagspris) 120 kr. Författaren får då 24 kr för varje sålt exemplar. Observera att detta är inklusive sociala avgifter och skatt.

En del förlag, som t ex Piratförlaget, har som standard att dela alla kostnader och intäkter med författaren. Om en bok säljer bra är det fördelaktigt för författaren eftersom vinsten då blir större än med ett traditionellt förlag. Om författare och förlag kommit överens om en stor och kostsam marknadsföring dras det av vinsten och mindre pengar tillfaller författaren.

Sedan finns det förlag, t ex Ariton Förlag, som låter författaren köpa de tjänster som denne behöver, för att sedan låta författaren ta del den största delen av vinsten. Ofta så mycket som 80% av vinsten. Som författare bestämmer du själv vad du vill lägga din tid på samtidigt som du får en större del av vinsten.

Aldrig har det varit så enkelt att ge ut en bok som idag eftersom du faktiskt inte behöver ett förlag för att ge ut din bok. Du kan ge ut din bok helt på egen hand genom så kallat eget förlag.

För en tid sedan gjorde jag en ovetenskaplig undersökning hur läsare upplever böcker utgivna av traditionellt etablerat förlag kontra egenutgivning. Av de svar jag fick konstaterade jag att läsarna helst köper skönlitteratur utgivet av etablerade förlag eftersom det känns som en kvalitetssäkring. Läsaren känner sig helt enkelt mer trygg med att boken faktiskt är bra. Däremot när det gäller facklitteratur spelar det ingen roll vem som givit ut boken.

Naturligtvis får du också mer hjälp av ett etablerat förlag. Du behöver inte göra allt själv, du får hjälp med bitar som du kanske inte är expert på. Det är ju inte bara att skriva en bok utan också om grafisk design och marknadsföring.

Ingen bok säljer sig själv och även författarna som har avtal med etablerade förlag förväntas lägga ned en del tid på marknadsföring av sina böcker.

Ett alternativ är att skapa sin bok hos Solentro. Att lägga upp sin bok är gratis men om du vill trycka upp ett eller flera exemplar tar de betalt.

Ett annat alternativ är Vulkan. Det kostar ingenting att på egen hand göra sin bok på Vulkan men även här tar de betalt men om du vill trycka upp ett eller flera exemplar.

Båda dessa alternativ kan vara bra för dig som vill kolla om din bok ”håller” för utgivning.

Nackdelen med Vulkan och andra så kallade print-on-demand-lösningar är att böckerna blir rätt dyra för kunden. Fördelen är att du som författare inte behöver ligga ute med pengar eftersom ingen bok trycks förrän det finns en beställning och betalningen tas direkt från kunden.

Petra Ariton

Storyteller, skribent, författare och förläggare som älskar att berätta vanliga människors historier. Chefredaktör för webbtidningarna Allt om Företagande, Sund Var Dag, CoachingGuiden, Allt om skrivande och Allt om Jobb & Karriär. Genom Ariton Förlag, med utgivning inom personlig utveckling och sund livsstil, möjliggör hon förverkligandet av bokdrömmen för människor som vill berätta om sina livserfarenheter.

One thought on “Etablerat kontra eget förlag

  • Tack för bra tips! Efter som det är en djungel om man är nybörjare så är sådana här tips värdefulla :).

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.