Marknadsföring

Vad gör en copywriter?

En copywriter jobbar från idé eller önskemål till färdig text. Detta är ett yrke först och främst för de med högskoleutbildning inom journalistik, marknadsföring eller medie- och kommunikationsvetenskap, i alla fall om målet är större företag. Även på vissa folkhögskolor finns möjligheterna att utbilda sig.

I arbetsuppgifterna ingår det dels att vara lyhörd för vad kunden vill i kombination med mycket research. Det handlar om kunden själv för att veta var de står, det som ska säljas för att hitta bra säljargument och om målgruppen för att på bästa sätt nå köparna. Detta arbete sker ofta i grupp tillsammans med en art director, en person som jobbar med att utforma helheten och den estetiska delen av utformandet, samt en projektledare.

Viktiga kunskapsområden för detta yrke är journalistik, reklam och marknadsföring. Man behöver kunna jobba bra både i text och tal då yrket kan innefatta både skriftliga och muntliga uppdrag. Sist men inte minst krävs ett kreativs sinne och förmåga att vara kärnfull.

Som egenföretagare kan det finnas olika anledningar till att anlita en copywriter. I grund och botten handlar det dock om en önskan att få hjälp med marknadsföringen. Det kan vara allt från att vilja ha feedback på det nuvarande sättet att marknadsföra sig till att sköta all marknadsföring.

Elena Tronje

Har precis tagit studenten efter att ha läst det Naturvetenskapliga programmet med inriktning mot ledarskap. Intresset för ledarskap är stort och har jobbat som ledare för barngrupper inom gymnastik i sex år. Tycker att inställningen är en viktig faktor i en människas liv, vilket gör ordspråket "Det är vad du gör det till" centralt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.