Tidlösan eller konsten att vinna tid – Cecilie Östby
Av Cecilie Östby
Min allra första novell blev publicerad i Svenska Journalen när jag var nio år. Jag fick 75 kronor och köpte ett ett ABBA-album och en MonAmi-apa med blundögon för pengarna. Förutom det blir den här novellsamlingen blir min skönlitterära debut. Jag har jobbat som journalist i 20 år och har skrivit en del reportage- och fackböcker. Tidlösan – eller konsten att vinna tid har tidigare varit publicerad i CDM – Crime Detection and Mysteries.
Hur fick du idén till din novell?
Det finns så mycket självhjälpsböcker och tidningsartiklar som handlar om hur man ska få ett bättre liv. Jag har själv bidragit till en del av spaltkilometrarna. Jag började tänka på vad som skulle hända om man skulle följa de här välmenande goda råden i ett sammanhang som de inte var tänkta för. Juliet, huvudpersonen i min novell, föddes när jag funderade över hennes personlighet och intresse för blommor. Då hittade jag användbara och unika egenskaper hos Tidlösan som också kändes som en fin beskrivning på Juliet. Resten av historien berättade sig själv.
Vad betyder skrivande för dig?
Jag har skrivit ända sedan jag först lärde mig läsa och skriva när jag såg Fem myror är fler än fyra elefanter. Även om jag har skrivandet som yrke, så är det något jag aldrig tröttnar på. Det är en ventil och jag blir stingslig och sur om jag inte skrivit på ett tag. Att skriva berättelser är framförallt väldigt roligt och avkopplande.
Beskriv din favoritskrivplats
Vårt fina missionskapell på Gotland. Atmosfären i det hundratio år gamla huset är gemenskap och historia. Det är enormt inspirerande att vara där och skriva. I Stockholm är det väldigt bra att skriva på bussen, tunnelbanan eller på något fik. Där pågår alltid spännande samtal som kan inspirera till nya berättelser.
Senast lästa bok
Livet efter dig av Jojo Moyes
Ditt bästa skrivtips
Sluta aldrig skriva. Har du en önskan om att bli författare, så skriv! Det du övar på blir du bra på. När du skrivit klar en berättelse, skriv nästa, nästa och nästa.