Att leva som företagare

Recension av Iréne Ödmark-Hall

Innan jag blev ”egen”, det vill säga småföretagare, var jag kommunanställd. Att lämna kommunens trygga, gråa famn var inte helt lätt. Företagare var kapitalister och kostymklädda gubbar med slips. Mörkblåa kostymer. Alldeles för hårt knutna slipsar. Bland dem platsade jag definitivt inte!

Redan när jag kommit några sidor in i Att leva som företagare skrattar jag gott och igenkännande. Författarna Ingrid Lindelöw Berntson och Lena Lundqvist hade en liknande bild av företagare, skillnaden var att deras ”giriga äldre män” hade grå kostymer i stället för mörkblå.

Är det möjligt att vara företagare på andra premisser än de patriarkala och gängse accepterade? Med klokskap och humor beskriver författarna hur de utvecklat sitt företag enligt andra normer, normer som passar bättre med deras livsstil och värderingar. De har byggt ett företag där lekfullhet, delat ansvar och flexibla lösningar samsas bra med ansvar, lönsamhet och framåtskridande.

Att leva som företagare demonstrerar tydligt att ”less is more”. På bara 85 sidor, luftigt layoutade, ryms en uppsjö av inspiration och kloka funderingar. Boken tar upp olika aspekter av företagarens liv: hur man startar och bygger ett företag, nytänkande vad gäller tidshantering och delat ledarskap, hur ens livsstil och drivkrafter formar företaget. Även mer problematiska aspekter tas upp: rädsla, oro och krångel får också de var sitt kapitel. Att vara småföretagare är inte alltid en dans på rosor – men man kan låta det vara roligt, utmanande och meningsfullt.

En prestigelös och peppande bok för alla som är företagare – eller funderar på att bli det.

Dela gärna:

Gästkrönikör

Webbtidningen Allt om skrivande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.